bretagne-a-m2019.reismee.nl

dag 3 t/m 6

01-06-2019

Even een klein foutje, we hadden geen water meer in de camper, hoe armoedig wanneer je uit een fles, water moet gieten in een pannetje om je gezicht te wassen met een washandje. Het kwam mij een soort van bekend voor, dit was de 2e keer.

Bij het ontbijt bood Christine ons aan om te douchen daar dit niet kon in de camper, heerlijk een douche genomen, nog even koffie gedronken, afscheid genomen en op naar de volgende bestemming.

Van Peter hoorden we dat bij LeClerc de diesel maar € 1.393 per liter was, gisteren hebben we

€ 1.63 betaald per liter, dat was wel de moeite waard om een klein stukje om te rijden. Gelijk water getapt en boodschappen gedaan.

Vanaf Lieurey naar Mont Saint Michel is het ongeveer 200 km. Een rustige camping gevonden, dachten wij, en heel redelijk betaalbaar. Grote plekken, veel schaduw, sober sanitair maar voldoet. Jammer alleen dat het 200 mtr van de snelweg ligt en dag en nacht hoor je de auto’s voorbij razen, wifi ook niet gratis, het gaat dus even duren voordat we het blog online kunnen zetten.

Na het eten nog een stukje gaan fietsen in de omgeving. Onderweg nog een paar foto’s genomen van een paar bruggen over de rivier Selune. Hierna richting camping. Arnoud gaat nu voorop en slaat een weggetje in welke doodlopend is, staat niet aangegeven met borden. Ik zeg dit en hij zegt, ja hoor we kunnen hier over het gras doorrijden en zo naar de weg verderop rijden. OK, ik achter hem aan. Nog geen 10 meter verder rijdt hij in een soort greppeltje en wordt met fiets en al gelanceerd, mist net het draad van de afscheiding en plat op de plaat. De trapper is in zijn voet gekomen en ik zag een gapend gat. Zakdoekje erop doen? Nee gaat wel. Ik toch een zakdoekje erop anders komt er nog meer vuil in en als een speer naar de camping. Daar alles schoon gemaakt en verband erop.

Daarna samen douchen, lekker handig met een enkel in het verband maar we hebben ervaring.

Nog even iets gedronken en slapen.

02-06-2019

Wonder boven wonder goed geslapen, het was afgelopen nacht erg warm om te slapen ondanks dat de ramen open stonden. Bij de receptie kon je een stokbrood bestellen voor het ontbijt en dat hadden we gedaan. Arnoud strompelt wat rond met zijn voet maar het gaat al beter dan gisteren.

Vandaag fietsen we naar Mont Saint Michel, een hele leuke fietsroute langs landerijen en door dorpjes. Na een klein uurtje aangekomen bij de hekken waar de fiets niet verder mee mag, vanaf hier alleen met de bus of een koetsje of wandelen. Wij hadden al besloten niet naar het klooster zelf te gaan. Heerlijk gewandeld, mooie foto’s gemaakt, even geluncht en weer op de pedalen. Na 2 uur weer terug op de camping en een lekker wijntje genomen. Inmiddels is Arnoud zijn voet redelijk dik geworden van het vele lopen de wond is wel goed aan het genezen.

Vandaag was de temperatuur iets lager dan gister maar best nog wel warm, morgen op naar Bretagne dan hopen we rond de 20gr.C. uit te komen.

03-06-2019

Gisteren hadden we de tafel en stoelen al opgeruimd en de fietsen op de camper geplaatst. Vanochtend eerst ontbijt genomen en daarna ver trokken naar Bretagne. De 1e plek waar we heen wilden was Frehél. Voordat we naar de camping reden, hebben we eerst boodschappen gedaan, eten gaat gewoon door.

We zitten op een hele grote camping met 900 plaatsen, daar merk je weinig van, het terrein is geaccidenteerd en het is wel even zoeken naar een plek waar de camper zonder al te veel moeite waterpas kan staan. Sanitair is ook hier eenvoudig en niet echt schoon.

Na de lunch zijn we naar Cap Frehél gereden. Deze klif is 70 meter hoog en loopt stijl naar beneden de zee in. Het verschil tussen eb en vloed is ongeveer 11 meter, even iets anders dan op het strand van Rockanje.

Vanaf dit punt is er een prachtig uitzicht op de kuststrook. Arnoud ging niet mee wandelen naar de klif, zijn voet deed te zeer met wandelen. Daarna zijn we een stuk gaan fietsen en hebben eindelijk een cafeetje gevonden welke open was om een biertje te nemen. De afgelopen dagen hebben we diverse dorpen aangedaan maar of ze waren niet open of er was in het dorp niets waar je iets kon drinken.

Bij terugkomst Arnoud op een stoel geplant, eerst het verband eraf gehaald en nogmaals schoon gemaakt. De wond was nog een beetje vochtig en we hebben er geen verband meer op gedaan dan kan het drogen. Zijn voet is inmiddels heel dik, toch te veel gelopen gisteren. Vanaf 5 uur vanmiddag zit hij met zijn voet omhoog. Morgen maar even kijken hoe het gaat.

Verder rustige avond.

Wivi is hier € 5.00 per 24 uur, nog even wachten met de foto’s en het blog.

Nog even en het komt er pas op wanneer we thuis zijn.

04-06-2019

Vanochtend vroeg opgestaan en naar Cap Fréhel gefietst om foto’s te maken van de klif wanneer het vloed is. Je mag eigenlijk niet de klif op met de fiets maar om 8.30 uur was er nog niemand te zien.

Het was al lichtelijk bewolkt en even waren we bang dat we in de regen moesten terugfietsen, is gelukkig niet gebeurd.

Nadat de foto’s gemaakt waren zijn we terug gereden en hebben we nog buiten ontbeten en daarna ging het regenen. Het was misschien wel een goed idee om even een wasje te draaien, dus niet.

Alles in de wasmachine gedaan en aangezet. Gaat dat ding eerst keihard centrifugerenen daarna kwam het water pas, vreemde wasmachines in Frankrijk. Na 3 kwartier zou de was klaar zijn en dat was ook zo toen ik ging kijken. Het zag er alleen een beetje raar uit, de hele glazen deur was eruit gebarsten en overal lag glas, in de wasmachine in de was en op de vloer. Ik heb eerst alles goed uitgeslagen en daarna alles in de droger gestopt. Daarna naar de receptie gegaan en gemeld dat de wasmachine stuk was en er overal glas lag, dat was niet zijn probleem, washok was van niemand anders en wanneer ik problemen had moest ik het nummer bellen welke in het washok stond.

Teruggekomen met de was en alles nagekeken en we hebben kapotte slips, 2 korte broeken en 2 T-shirts waarvan 1 net nieuw. Vanmiddag maar even bellen en zien of we eruit kunnen komen in het engels/frans, wordt spannend.

Dus even gebeld en gevraagd naar iemand die de Engelse taal machtig is waarop ik werd doorverbonden met de manager, nog even wachten en nog even wachten en toen hoorde ik niets meer, opgehangen. Op dat moment kwam er een auto van de technische dienst kijken wat er aan de hand was, even met de heren gesproken en ook zij zeiden dat het niet hun probleem was en dat ik het bedrijf van de was-instelling moest bellen.

Daarna zijn we weggegaan naar een dorp verderop om een brace voor Arnoud te kopen, het lopen gaat niet makkelijk en hij heeft gewoon ondersteuning en rust voor zijn voet nodig. Nog even iets gedronken en terug naar de camping. Er zijn hier weinig fietspaden maar ik moet zeggen, de auto’s halen erg voorzichtig in, met een ruime boog om ons heen en wanneer er een tegenligger aankomst wordt er gewacht tot deze voor bij is.

Bij aankomst op de camping werden wij ontvangen door een van de heren van eerder deze middag. Hij wilde weten wat de schade was. Wij hebben al de beschadigde kleding meegegeven en hij kwam later terug dat de eigenaar van de wasinrichting ons € 100.00 wilde vergoeden, daar dienden waij mee akkoord te gaan en dit ook te bevestigen op een kwitantie. Daar zijn we mee akkoord gegaan.

Arnoud heeft nu 2 vintage T-shirts + 1 vintage korte broek. DE rest van de kleding is vakantie kleding en ook niet echt nieuw meer. Hierop hebben we dan ook maar een wijntje gedronken.

chiara

Dag,
Het zal toch niet waar zijn, Arnaud! De verpleegster in mij denkt dan direct: Arnica Montana 30K innemen en ijspak op je enkel, been in hoogstand,...Gelukkig zijn jullie experten geworden en stoort het niet al te zeer de vakantie, al is het wel aanpassen.
Jullie verhaal van de vintagekledij is wel hilarisch. Kan het nog Franser ?...
Volg jullie verhaal met de google maps erbij. Is wel een prachtige streek Cap Fréhel! Mooie fotos. Van harte dank.

Alies

Hoi leuk weer dat je me meeneemt op vakantie, en het is weef niet saai. Nou blijf jullie weef volgen gezellie!!!