bretagne-a-m2019.reismee.nl

dag 7 - 8

05-06-2019

Vanochtend zijn we richting St. Brieuc gereden. Op een parkeerterrein de camper geparkeerd en de fietsen gepakt. Even op google maps gekeken hoe naar het centrum te gaan met de fiets. Er zijn niet echt veel fietspaden in Frankrijk maar google maps probeert toch een beetje de ‘grote wegen’ te mijden, soms best leuk. Vandaag met samengeknepen billen op de fiets gezeten. Even vooraf een mededeling van huishoudelijke aard, het is hier best heuvelachtig. We reden allemaal kleine straatjes in en na een paar bochten hadden we een weggetje naar beneden van ongeveer 20% helling en ook nog eens 300 mtr lang. Toen ik beneden was had ik bijna kramp in mijn handen van het knijpen in de remmen, er kwam nog net geen rook van de remblokjes. Eerst even de markt opgegaan, altijd leuk. Arnoud even geparkeerd op een bankje. Daarna koffie en nog een stukje fietsen. Niet echt een gezellige stad om te fietsen, erg druk. Via de haven zijn we weer richting camper gegaan. De haven is leuk om te fietsen of te lopen. Aan weerszijden van de haven zijn er kliffen met bovenop bebouwing.

Wanneer het eb is liggen de bootjes op het droge, grappig om te zien. Wij weer op de pedalen want we moesten ook weer omhoog met de fiets. Nu via een andere, minder steile weg.

Via de camperapp hebben we een mooie camping gevonden direct aan zee in St Quay Portrieux.

Het was even lastig om de camper recht op de plek te zetten daar het terrein niet helemaal horizontaal is. Wat inhield dat we dachten met de deur naar de zee gericht te staan maar puntje bij paaltje, zaten we buiten met uitzicht op de camper en een heg, gezellig. Ik ben even rond gaan wandelen en heb een andere plek gevonden met zowel aan de voorzijde als aan de zijkant uitzicht op zee.

Nog lekker buiten gezeten en toen ging het regenen en dat werd stortregen bijna de gehele avond.

We hebben besloten om morgen maar richting Challans te gaan rijden. Nog even gekeken wat het weer daar gaat doen en ook daar is de verwachting regen maar de temperatuur is 3 á 4 gr. hoger. In Bretagne blijft de temperatuur rond de 18 gr. steken en dat is best fris.

06-06-2019

Vanochtend bij het opstaan zagen we een strak blauwe lucht, geen wolkje aan de hemel te zien, waarop wij besloten nog maar een dagje hier te blijven. Morgen gaat het overal regenen en dan kunnen we beter gaan rijden.

Na het ontbijt zijn we lekker gaan fietsen. Tijdens de fietstocht zagen we steeds meer wolken ontstaan. Op een terrasje koffie genomen en dit was echt vakantie, uit de wind in de zon, heerlijk. Nog even bij de bakker brood gehaald en verder fietsen. Het ging er steeds dreigender uitzien en we besloten nog een paar boodschappen bij de supermarkt te halen en daarna maar terug naar de camping te gaan. Toen we uit de supermarkt kwamen begon het al te druppen. Als een speer naar de camping gereden en net op tijd binnen voordat de wolkbreuk losbarstte. Na een hevige bui wordt het weer droog met zon en dan weer hevige regen. Zo ging het heel de middag. Toen het droog bleek te blijven voor een langere tijd ben ik gaan wandelen langs de kust.
Er loopt langs de camping een wandelpad, welke langs de hele Bretonse kust loopt, de GR®34, het schijnt een waar paradijs voor wandelaars te zijn. Voor wat ik ervan gezien heb, klopt dit wel. We komen nog een keer terug om te wandelen.

Voor de rest van de middag is het droog gebleven maar het is wel fris buiten. Na het eten nog een paar foto’s genomen van de lucht, werkelijk schitterende kleuren en je kunt een eind verderop de regen uit de lucht zien vallen.

Inmiddels is dit de 3e vakantie met regen, het zit niet echt mee. Morgen 200 km rijden richting Nantes en dan zien we wel hoe het weer in die regio is. Wanneer het beter wordt in Bretagne, kunnen we altijd nog terugrijden.

Chiara

hoi, leuk om te lezen hoe het er allemaal aan toe gaat! Hier in Brussel ook wolkbreuk en harde wind. de hele komende week wordt er regen verwacht en temperaturen rond 18graden. Zoals je zegt...best fris.
groetjes